Jumaat, 29 April 2011

Design Mesin Chopper Buatan Sendiri

Sekarang ni saya sedang bercadang untuk membuat mesin chopper sendiri. Design dah buat .... pasni aku kena la jadi tukang besi. Nasib baik peralatan welding dengan mesin-mesin yang diperlukan untuk projek aku ni ada. Harap-harap jadila mesin chopper ni. Kat bawah ni aku sertakan design projek aku.

Design ni pun hasil pemerhatian daripada beberapa model mesin chopper yang ada. Jenis mesin ni hanya boleh memotong napier,batang jagung dan rumput. Ni kira mesin yang jenis ringan jer la. Mata mesin aku akan gunakan mata mesin rumput. Aku akan letakkan 4 bilah pemotong untuk dapatkan potongan yang halus. Pasni bole la buat silaj. Rumput kena tanam banyak-banyak kalo dah jadi mesin ni.



4 ulasan:

Mazni Azmi berkata...

Assalamu'alaikum Wrmbth, Kagum saya baca entry saudara ni. Boleh rekabentuk dan hasilkan sendiri mesin pengisar rumput napier. Beli baru dah berapa kos dia. Untung ada kemahiran macam ni.

Harap dapat kongsikan perkembangan kandang anda.

UMM BARAQAH RESOURCES
http://kambinghalal.blogspot.com
http://hargalembukorban2011.blogspot.com

Azzahairi Sulaiman berkata...

Menternak kambing ni kena penyabar dan berdisiplin. Yang penting kena ada ilmu yang betul dan kena tahu10 Rahsia Penternak Kambing

mIss_aRieNTo berkata...

assalamualaikum...sy berminat utk mengetahui progress mesin pengisar ini...boleh tk sy dptkan kaedah pembuatan yg telah jd?sy nk share bersama student sy utk projek tahn akhir mereka...tq..

Unknown berkata...

Baik idea dan kretiviti anda. Jadi kan produk ini..boleh rakan2 dpt faedah.